Vasten

 
 
mdgbannerhomecool_1014386
 
Kennen wij de ervaring ‘vasten’ nog in onze geseculariseerde maatschappij, vraag ik me soms af. Tegelijk merk ik hoe moslimgelovigen gedurende de ramadan met veel doorzettingsvermogen dagelijks niet eten of drinken tot na zonsondergang. In onze monastieke traditie bestaan ook verschillende manieren van vasten. Nu ja, vasten dat doet iedereen die op dieet gaat, zul je zeggen en misschien is dat ook wel zo, maar is het in dat geval meer dan focussen op gewichtsverlies? Ik wil hier zeker niet de moralist uithangen want diëten vergt voor velen een serieuze inspanning. Dat maatje of zelfs paar maatjes minder heeft echter al veel dames jammerlijk genoeg in extreme situaties gebracht. Onlangs verscheen een mannequin op de catwalk in Madrid met BMI 18 of minder. Ze werd geweigerd. Terecht naar mijn gevoel. Maat houden, ook in dit geval, lijkt me wijs. En dat de verantwoordelijken in de modewereld hier een signaal geven is prijzenswaardig.
Maar terug naar ‘vasten’. Gaat het hier niet om iets anders? Is de gerichtheid niet fundamenteel verschillend?
Ik begin er elk jaar met volle overtuiging aan en merk hoe moeilijk het is om een hele dag al werkend door te komen met uiterst sobere maaltijden: een yohourtje, een bakje kaas, een stukje fruit, een boterham, een kopje soep, een kopje thee, een kommetje rijst, een glas water. Eigenlijk moet ik bij het vasten mijn kleine ego behandelen als een wijze moeder: niet toegeven aan het kind. De beheersing van het verlangen naar voedsel, wel iets eten maar niet tot de verzadiging, maakt  solidair. Zo voel ik de armsten een beetje in mijn eigen lichaam en ‘weet’ ik niet alleen dat het een mensonwaardige toestand is. Voor mij is alras het einde van die tijd in zicht voor velen is dit echter een permanente situatie. Sterven van honger! Sommigen op deze aarde kozen/kiezen ervoor uit verzet; voor velen is het, jammerlijk genoeg, geen keuze maar een onontkoombare feitelijkheid in hun bestaan. Tot actie overgaan via steun aan ontwikkelingsprojecten, ijveren voor eerlijke wereldhandel zijn geen druppels op een hete plaat. 
Solidariteit zorgt ervoor dat geëngageerde helpers niet ontmoedigd raken; dat het andere nieuws ons blijft bereiken, dat we allemaal bereid blijven ernstige nood te  lenigen, dat we beseffen met Mahatma Gandhi: "There’s enough for everybody’s need, not for everybody’s greed".
 
isohome_1013520
 
Een gezegde bij de Zoeloes zegt:’Een voortdurend gevulde maag kan geen geheimen zien’
‘Eet wanneer je honger hebt en drink wanneer je dorst hebt. En let wel: al wat te veel is, is schadelijk!’, aldus Lao Tse
‘Het vasten, dat is de vreugde van de ziel’, abt Helladius.
Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

