Vang me als ik val (Nicci French)

Heb de voorbije dagen gedurende de luttele vrije uren die ik heb een literaire thriller van het echtpaar French gelezen ‘Vang me als ik val’. Ik kende de auteurs alleen uit recensies, had nog niets van hen gelezen. Normaal is de thriller een genre dat ik eerder op tv of in de bioscoop geniet. In de rekken van de lokale bibliotheek griste ik dit boek enkele weken geleden mee, snel want het was tegen sluitingstijd. Ik heb het een tijdje laten liggen omdat ik thrillers lezen tot op heden nog altijd teveel easyreading vind, iets voor als je een zee van tijd hebt en echt niets dringerders te doen hebt. En zie, bij een kopje thee na een drukke werkdag sloeg ik deze roman open, las aandachtiger de achter- en binnenflap dan ik in de bieb had gedaan en raakte na enkele bladzijden, helemaal niet van plan te gaan lezen, zo in de ban van het verhaal dat ik het in één ruk heb uitgelezen. Ik had nochtans dringerder taken af te handelen. Wat spanningsopbouw betreft een volle tien dus. De psychologie van de personages is levensecht en zeer accuraat, ook daarvoor ben ik geneigd om ze de hoogste score toe te kennen. Hun vertelstijl is natuurlijk en leest als een trein, een sneltrein zowaar. Het principe van de wisseling van vertelperspectief verruimt je lezersblik op de beide hoofdfiguren Holly en Meg. Het realiteitsgehalte van deze roman bezorgde me een huivering. De manier waarop Meg zeer intuïtief achter de ware toedracht van de gebeurtenissen komt en de stuwkracht en vaart die het verhaal vanaf dat ogenblik krijgt, verraden meesterschap. Misschien had ik het boek alleen nog in zijn originele Engelse versie moeten lezen om de fantastische leeservaring volmaakt te laten wezen maar de vertaling door Molly van Gelder en Eelco Vijzelaar zat toch ook helemaal goed.
 
 
 
 
 

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

