Proeven van liefde – Essays in Love – Alain de Botton **

Ik had net ‘De kunst van het reizen’ van Alain de Botton gelezen toen er, geheel toevallig, me een filosofisch essay over de liefde en  verliefdheid van zijn hand in  de bibliotheek onder ogen kwam. Niet meteen recent naar ik op de eerste bladzijde vaststelde (1993), maar ik nam het toch mee.
Een filosofische roman over liefde en verliefdheid die vooral mensen die al kennis hebben gemaakt met het ‘lijden van de liefde’ zal boeien. De auteur analyseert met een haarscherp verstand de ontwikkeling en neergang van een liefdesrelatie tussen een jonge man en Chloé. Volwassen, onvolwassen liefde en haar oorzaken, gevolgen en eventuele bijsturingen worden onder de loep genomen terwijl de ik-figuur zijn eigen analytische beperktheid erkent en aan het einde het risico voelt van een nieuwe verliefdheid die hij verkiest boven het stoïcijnse afzien van elke mogelijke liefdesverhouding.
‘Hoe moedig hij ook was, uiteindelijk was de stoicijn een lafaard op het punt van misschien wel de hoogste realiteit, op het moment van de liefde’ (uit ‘Proeven van liefde’)
‘De liefde bracht de analytische geest een zekere nederigheid bij, de les dat, hoezeer hij ook zijn best deed om tot onwankelbare zekerheden te komen, analyse nooit anders dan gebrekkig kon zijn- en zodoende altijd in de buurt van ironie zou blijven. Dergelijke lessen leken des te relevanter toen Rachel mijn uitnodiging om volgende week uit eten te gaan aannam en alleen al de gedachte aan haar rillingen begon te veroorzaken in de streek die de dichters hart hebben genoemd, en ik wist dat die rillingen maar één ding konden betekenen-dat ik opnieuw begon te vallen.’ (uit ‘Proeven van liefde’)
De disfuncties in de liefde worden haarfijn geobserveerd en geanalyseerd:
‘Als ik moedig wilde zijn, bood de liefde dan geen grotere kansen op heldendom (dan het stoïcisme)? De liefde als de weg naar ‘heldendom’ veeleer dan de ‘vergetelheid van een stoïcijns klooosterleven’. Met Jezus-complex: martelaar van de liefde. Zo ziet de ik-figuur zichzelf na elke afwijzing en deze  afwijzingen maken hem  naar eigen inschatting beroemd. Verliefdheid die in haar oorsprong mislukking inbouwt en uit die mislukking bewust garen spint. Bestaan of niet bestaan: de keuze is snel gemaakt voor onze ik-figuur.
Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

1 thought on “Proeven van liefde – Essays in Love – Alain de Botton **”

Geef een reactie

