Novembermijmering

In deze novemberdagen staan velen stil bij afscheid en verlies en de manier waarop ze dat een plaats in hun leven geven. Mijn gang naar het kerkhof is een ritueel geworden in mijn leven. Een dankbaar terugdenken aan mensen die veel betekend hebben in mijn leven en in wiens voetspoor ik onbewust ben gaan lopen.

De sobere eenvoud van de grafstenen met de foto’s van de dierbaren confronteren me telkens weer met de vraag: wat is de zin van jou leven? Aan elk van deze overledenen heb ik een haarscherpe herinnering bewaard. Soms voel ik ze in me verder leven in woord en gebaar. Soms herken ik ze  in mijn eigen kinderen. Die continuïteit is soms erg verrassend. Nu ik zelf minder jaren voor me heb dan  die waarop ik kan terugblikken, stel Ik mezelf soms de vraag waar en wanneer God zijn uurwerk in mijn handen zal leggen, hoeveel tijd me nog gegeven is?
De eerste vorst heeft aan de natuur het signaal gegeven dat de wortels gevoed moeten worden. De herfstbladeren vallen. Een bont  tapijt van warme tinten, beschermt de wortels. Loslaten is wat de mens in de herfsttij van zijn leven leert. Loslaten en voeden met de ervaring van zijn leven. Elke mens trekt een spoor in zijn leven. Ons ervan bewust worden dat elke voetstap ertoe doet. Dat het ertoe doet hoe je door dit leven gaat. Dat toewijding en aandacht ons in het hier en nu brengen en onze handelingen kleuren met eerbied en respect. Dat innerlijke vrede leidt naar vrede waar we in deze gewelddadige wereld zo’n behoefte aan hebben.
 
 
                                                                                                                         
  

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

