Puur Belgisch theater ‘Godelieve and clique (Paul Pourveur)’ – Le Manège en ’t Arsenaal***

Première van dit tweetalige stuk bijgewoond in ’t Arsenaal (Mechelen). Le Manège uit Mons en ’t Arsenaal hebben de handen in elkaar geslagen voor dit nieuwe stuk van Paul Pourveur. We zien Evelien Van Hamme in de rol van ‘Godelieve’ en  Sylvie Landuyt in de rol van ‘Agathe, haar nichtje’. Pourveur schreef het stuk op aanvraag van Sylvie Landuyt, actrice, auteur en regisseur die in 2000 de Prix du Théâtre voor meest beloftevolle actrice ontving en in 2004  haar zelfgeschreven stuk Lou speelde op het Theaterfestival van Avignon.

België in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Godelieve woont in Gistel, Agathe in de Borinage, Cuemes. Elk week-end ontmoeten de nichtjes elkaar in een Vlaams café om hun majorette-oefeningen te verfijnen. Ze delen alles: hun passie, dromen en verlangens. Tot ze op een dag plots bruusk van elkaar gescheiden worden. Pas jaren later zien ze elkaar weer,  met ondertussen een heel stuk geschiedenis achter de rug.

Godelieve and clique verweeft de geschiedenis van een land,  van Vlamingen en Walen in een warm nostalgisch verhaal, met fanfares en majorettes, in de sfeer van de super-8 filmpjes… Geluk en verdriet, schoonheid en tristesse, rauwheid en tederheid… het leven zoals het is. Fictie die nauw bij documentaire aanleunt. Sylvie Landuyt schittert werkelijk in de rol van Agathe en Evelien Van Hamme in die van Godelieve.

De voorstelling is een gezwinde terugblik op het verleden van twee dames die elk met de nodige schrammen en bulten geboren werden en opgroeiden. Ze klampten zich vast aan elkaar én aan de majorettedroom van nonkel Jos.

    Godelieve: Thuis aangekomen krijgt Jos fameus op zijn donder. De culturele uitstap in Brussel heeft zich herleid tot een majorettemanifestatie op de Grote Markt. Jos zegt natuurlijk niet dat hij ons verloren is in  het volk en dat we zijn flauwgevallen. Het enige wat ik me herinner van de majorettes, zijn de korte witte rokjes. Korte witte rokjes!
    Agathe: Et Godelieve et moi, avec des bribes de souvenirs, des fragments d’images, des sons, on s’inventait des majorettes. Belles à croquer, chic, majestueuses, impressionnantes, divines … 
    Godelieve: Met andere woorden: dé vrouw. Mooi, slank, een lichaam dat opvalt, dat bekeken wordt, dat bewonderd wordt …. overal ter wereld zullen we bewonderd worden. In de straten van Parijs, van  Londen, van … van …. 

    Agathe: de partout …

    Godelieve: Van partout. Tous les ‘oeils’ op ons.

    Agathe: Tous les ‘yeux’ sur nous. On va être belles.

    Godelieve: Et ‘populair’ avec notre … ‘kort rokje’. 

     Agathe: Jupe. On va faire sensation, Godelieve.

    Godelieve: Oui, ‘styf’ ‘sensation’. Et alors ‘quéter’ Gistel.

    Agathe: ‘Quéter’?

    Godelieve: ‘Quéter’ Gistel. Tous les dimanches.

    Agathe: Quitter Gistel.

    Agathe: C’est à cette époque que notre langage des signes évolua vers un langage parlé. Le mien. Mon père ne m’a jamais encouragé à apprendre le flamand. Le flamand, c ‘était sa petite Flandre, résistant aux assauts d’une Wallonie hostile. Pour les wallons, le flamand était une langue mineure, de petit nègre. On traitait souvent mon père de ‘sale flamin’. Peut-être pour cela qu’il n’insistait pas que j’apprenne le flamand, pour ne pas connaître le même sort. Moi, je ne voulais pas être ‘wallonne’ parce que cela voulait dire que j’étais du côté des ennemis de mon père. D’un autre côté, mon père ne voulait pas me considérer comme flamande. J’étais complètement paumée. Je ne savais vraiment pas ce que …

    Godelieve: Hoe dan ook! Hoe dan ook. Niet voor niets dat nonkel Jos naar de Majorettemanifestatie was geweest. Om de tanende interesse van de bevolking van Gistel in de fanfare en de desertie van een aantal instrumenten tegen te gaan, besloot Jos om een majorettegroep toe te voegen aan de fanfare. Jonge meisjes in korte rokjes laten marcheren voor de fanfare leek de ideale oplossing om de fanfare 
te redden. Het zou de fanfare ‘een vrolijke uitstraling’ geven. Zijn idee stuitte op hevig verzet van de pastoor, mijn ouders, de ouders van Agathe en eigenlijk heel CVP-Gistel. Jos organiseerde een informatieavond en legde de nadruk op Goedele, de Heilige Goedele die dankzij Onze Lieve Heer op het rechte pad was blijven marcheren. Niemand zag het verband, maar toen Jos een filmpje toonde met jonge marcherende majorettes, was iedereen plots overtuigd.

In dit fragment ontdekt u de subtiliteit waarmee Pourveur de frivole context (majorettes!), de warme zondagsherinneringen aan een vervlogen jeugd én een bescheiden politieke commentaar tot een muzikale, levendige en duchtig uitgebalanceerde theatertaal maakt. De keuze om de tekst in twee talen te schrijven is niet alleen pragmatisch (vanwege de tweetalige cast) en thematisch. Het is bovenal een ‘dichterlijke’ keuze die de compositie van de tekst verrijkt. ” (uit Knack -Els Van Steenberghe)

 

Gedurende deze voorstelling word je afwisselend met afschuw vervuld,  zeg je volmondig ‘zo was het’, herken je de subtiele verschillen tussen wat Waals en wat Vlaams is, word je vertederd door de ‘tristesse’ van het kind dat ‘onschuldig’ over en weer gesleurd niet meer weet waar het bijhoort, moet je hartelijk lachen met de vrolijke karikatuur van wat België is en voel je de aarzelende hoop van de blijvende vriendschap. Samen met de nostalgische live -muziek, de eenvoudige maar zeer fijne en suggestieve enscenenering, de originele en historisch correcte kostuumontwerpen, het lichtplan dat de tragiek van sommige scènes in rood licht zet, de sympathieke  majorettengroep uit Jemappes wordt het geheel een tragi-komische belevenis waarop  het aanwezige publiek zeer verschillend reageert maar die niettemin is wat ze is ‘Puur Belgisch’.

www.tarsenaal.be

www.lemanege.com

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s