Dichter Draagt Voor

Home | Dichter Draagt Voor.

Dichter draagt voor is een prachtig initiatief van Ramsey Nasr  in samenwerking met zijn broer- regisseur Shariff Nasr. Bedoeling is  ‘een jongere generatie te interesseren voor poëzie.’  

Ramsey Nasr, tweede stadsdichter van Antwerpen en stadsdichter van Rotterdam 2009-2013 was gisteren te gast bij Lieven Van Gils in Reyers laat en vestigde er de aandacht op de missie van een stadsdichter nl ambassadeur zijn van de Nederlandse poëzie en bij uitbreiding de Nederlandse taal. Heel onlangs ontstond er een controverse over deze functie in Antwerpen. Geheel onterecht naar mijn bescheiden mening. Daarom vind ik Dichter draagt voor één van die wapenfeiten ter zake die functie meer dan waard.

Film poems zijn niet nieuw ook de huidige Antwerpse stadsdichter Bernard Dewulf zocht het Schotse Swoon aan om zijn gedicht ‘Aan het water’ te verfilmen.

Het gedicht Gedachten op mijn kamer van 17 de eeuwse dichter W.G. van Focquenbroch wordt in Dichter draagt voor op briljante wijze uit het vergeetboek gehaald. Als we op deze manier de 17 de eeuwse Nederlandse poëzie aan onze jeugd kunnen presenteren, wat kan daar dan tegen zijn? Heel even slechts, dacht ik dat deze filmbeelden te fel interfereerden met mijn eigen verbeelding over een gedicht vb. Melopee van Paul van Ostaijen, en daardoor ruis veroorzaakten. Een carwash ervaring koppelen aan een gedicht als Melopee, vond ik  aanvankelijk een beetje gek. Maar naarmate ik ze alle eenentwintig bekeek, groeide de overtuiging dat ze op een fijne, artistieke wijze de sfeer, het gevoel en de basisgedachte van het betrokken gedicht ondersteunen en vertolken.

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

