En is’t de liefde niet wat is ’t dan dat …

Fleurs_et_Mains1958 - P. Picasso

Bloemen

Je vroeg me die bloemen,je zei ze met aandrang.
En toen je bedoelde gebastaardeerde,
Maaksel, kweeksel, makelij
Van allebei mijn handen, klein,
Voor allemaal je zinnen, veel,
Toen wist ik wat mijn lot zou zijn.

Ik heb het nog niet klaargespeeld,
Dat kruisen van wortels en stuifmeel en stampers,
Maar als ik dood ben, ligt hier een boeket,
Het zal gaan geuren naar de wet
Die jij mij stelt, een welluidende bos
Van louter kleuren zonder mij.

uit: De liefdesgedichten van Leonard Nolens (2012)

Leonard Nolens ontving in 2012 de  Prijs der Nederlandse Letteren. In 2011 nam Ruth Joos op Radio 1 een zeer gewaardeerd interview van hem af. Hij sloot het interview af met het prachtige gedicht ‘Oogopslag’, eveneens opgenomen in de bundel ‘De liefdesgedichten van Leonard Nolens’ (2012) uitgegeven bij Querido.

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

1 thought on “En is’t de liefde niet wat is ’t dan dat …”

Geef een reactie

