Bonaparte aan de Schelde – A’werpen – MAS***

DSC00757Hoe Antwerpen in een Franse stroomversnelling kwam (1794 -1814) vernamen we gisteren met een groepje oud-collega’s tijdens een bezoek aan het Museum aan de Stroom of het MAS. De Antwerpenaars zien in die tijd weer grote koopvaardijschepen langs hun kaden varen en in het zuiden van de stad verrijzen indrukwekkende militaire scheepswerven. In het noorden komen de twee handelsdokken – het Napoleondok en het Willemdok – waar nu het MAS staat. De Franse aanwezigheid is er kort maar krachtig. De gevolgen van Bonapartes optreden zijn tot op vandaag overal zichtbaar in de stad. Het werd ons eveneens duidelijk met welk vernuft er omstreeks 1800 ge-e-maild werd met een optische telegraaf of semafoor en in de spotprenten uit die tijd – The Plum-pudding in danger: or State Epicures taking un Petit Souper – hoe Frankrijk en Engeland om de wereldheerschappij streden. We zagen hoe de keizer en zijn gevolg met le Grand Canot, een luxueuze staatsiesloep, naar de nieuwe scheepwerven en de oorlogsschepen die daar voor anker lagen, werd gebracht. Napoleon zag Antwerpen als ‘een pistool gericht op het hart van Engeland’. Zijn legendarische kleine gestalte – niet 157.5 cm maar wel 170 cm – zou daarentegen door de Britten abusievelijk de wereld ingestuurd zijn. De vijand minimaliseren is immers een oude truc. Antwerpen werd de hoofdplaats van het departement Deux Nèthes, zo genoemd naar de rivieren de Kleine en de Grote Nete. De grenzen tussen de sociale klassen vervagen en het beleid steunt op een nieuwe wetgeving: de Code Napoléon. De postbedeling – een internationaal netwerk met 20.000 koeriers van de familie Thurn und Taxis – wordt vervangen door de Postes Impériales de France en de stad Antwerpen wordt het vertrekpunt van koeriers en postkoetsen naar de belangrijkste Hollandse steden. In 1795 wordt het nieuwe decimale stelsel ingevoerd en we krijgen enkele exemplaren uit 1806 -1810 van de jaarlijkse almanakken met de omzettingstabellen te zien. Het moderne Antwerpen ontwikkelt zich verder volgens de ideeën van de Franse architect François Verly. De bloei en groei van Antwerpen wordt het verdriet van Oostende. Best wel een erg bewogen tijd voor de Scheldestad.

DSC00760

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

1 thought on “Bonaparte aan de Schelde – A’werpen – MAS***”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s