bOb Van Reeth – Architect – Bozar***

scannen0002‘Sinds 2008-2009 organiseren A+ Belgisch tijdschrift voor architectuur en het PSK in Brussel op regelmatige basis tentoonstellingen over toonaangevende Belgische architecten.Het moment om dit jaar hulde aan bOb Van Reeth te brengen, kwam uitgelezen: niet alleen werd de architect dit jaar 70, maar ook één van zijn recente overheidsopdrachten, het Holocaustmuseum in Mechelen, opende de deuren voor het publiek. De overzichtstentoonstelling die het werk is van de curatoren Bart Verschaffel, Christophe Van Gerrewey en Birgit Cleppe (Vakgroep Architectuur&Stedenbouw, Universiteit Gent) volgt het parcours in omgekeerde volgorde: van het meest recente werk (het Holocaustmuseum in images (5)Mechelen en de abdij van Westvleteren) naar de eerste studentenprojecten. bOb Van Reeth is echter niet alleen ontwerper: hij plaatste architectuur op de politieke agenda in Vlaanderen. Van 1999 tot 2005 was hij de allereerste Vlaamse Bouwmeester – een functie die hij bepalend en gezagvol heeft ingevuld, en waarmee hij de openbare bouwcultuur in Vlaanderen in het leven heeft geroepen’, aldus Paul Dujardin, directeur-generaal in het voorwoord van de tentoonstellingsbrochure. Het was via Knack Club dat we de gelegenheid kregen om gisteravond aan een gegidste nocturne deel te nemen. De vraag die de tentoonstelling stelt is: wat – en ook: hoe – beslist een ontwerper? Hoe kiest een architect? Er is vaak op gewezen dat de architectuur van bOb Van Reeth geen stijleenheid vertoont. Van Reeth heeft zelf duidelijk gezegd dat architectuur samenvalt met het zoeken naar architectuur. Het gaat erom het leven een basis te geven aan de hand van de duidelijkheid die architectuur schept:strenge en herkenbare vormen en geometrieën die het leven niet meer dan nodig bepalen. In zijn architectuur gebruikt Van Reeth twee ontwerpstrategieën. Het vroege werk wordt gekenmerkt door ruimtelijke variatie en alledaagse complexiteit, gevat in een sterke structuur afgeleid van de geometrie. Het latere werk knoopt aan bij het elementaire als ontwerpprincipe en bij de eenvoudige maar krachtige aanwezigheid van de muur of de baksteen.

bOb Van Reeth wil geen iconische gebouwen ontwerpen maar uitgaan van het leven en werken van de mensen en zijn gebouwen afstemmen op hun noden. Toch zijn – wellicht buiten zijn wil om – verscheidene van zijn gebouwen (o.a.de uitbreiding van de woning Reyniers – Clauwaert (Wemmel (BE), 1984 -1987 en de woning Van Roosmalen (Antwerpen (BE), 1985 -1988) iconen van Vlaamse naoorlogse architectuur geworden. Architectuur die uitgaat van de mens maakt gelukkig, in dergelijke gebouwen, kernen en buurten is het fijn toeven: licht, lucht, ruimte en contact met de natuur in een complex en toch eenvoudig esthetisch samenspel dat is The Architecture of Happiness.

Nog tot 8 september 2013 in Bozar – Brussel.

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s