Via Capello 23 – Christiaan Weijts ****

downloadOp nazomerse septemberdagen ‘Via Capello 23’ lezen van Christiaan Weijts is jezelf onderdompelen in de sfeer van een beginnend academiejaar aan de Leidse universiteit, het Leidse studentenleven en dat van drs. Arthur Citroen die in de problemen komt door het openbaar worden via internet van erg pikante filmpjes van een van zijn studentes, Fay Sawyers.  Weijts combineert deze verhaallijn met die van Daniël Schaaf, freelancejournalist bij een glossy toeristentijdschrift, die door een verwisseling van bagage op de luchthaven van Venetië, in het bezit komt van de lichtblauwe koffer van TravelarT reisgids Fleur Reedijk. Meteen krijgen we een blik op de persoonlijke, intieme spullen (o.a. een paarse vibrator) van deze jonge dame. Het veelbelovende vooruitzicht van Schaaf op een romance vindt echter, door de loop van de gebeurtenissen, een onverwacht einde. Gondeliersdood, de titel van het eerste hoofdstuk, wordt tegelijk de titel van het boek dat Schaaf samen met een Belgische fotograaf uitgeeft over de gondeliersstaking waarbij een gondelier om het leven komt. Drs. Citroen daarentegen doet onderzoek naar de evolutie van de relatie tussen het schildersmodel en de schilder in de Klassieke Oudheid en de Renaissance en probeert in zijn proefschrift aan te tonen dat de hedendaagse amateurpornofilmer dezelfde authenticiteit weet te capteren als de Renaissanceschilder. Hij knoopt een relatie aan met de vrijgevochten kunstacademiestudente Fay en gaat zelf met de camera aan de slag (hoofdstuk twee Het Temmen van de Fee). Shakespeare is nooit ver weg. De jaloersheid van onze academische held is de motor van een rist handelingen en gebeurtenissen waarmee hij zich fataal klem rijdt (hoofdstuk drie Opspraak). Tot Daniël Schaaf weer op het toneel verschijnt, als radiopresentator van Nachtradio in het vierde hoofdstuk. Fleur Reedijk, is  de schakel tussen beide mannen. In het laatste hoofdstuk Voetnoot leeft drs. A. Citroen de voetnoot van zijn leven. Schrijft hij ook – naar eigen zeggen – de voetnoot bij zijn leven. Persona non grata geworden in het academische milieu, brengt hij zijn dagen door in afzondering in de Franse Ardennen waar hij de noodlottige gebeurtenissen probeert te verwerken. ‘Demain il pleuvra sur les collines’ , verklaart het bakkersmeisje dat de broodrekening komt innen. Het boek eindigt met de in dit geval zeer geladen toneelterm: exeunt.

Christiaan Weijts: Via Capello 23, De Arbeiderspers, 2008, 327 blz

  • Opnieuw overtuigt Christiaan Weijts met de rijke textuur van zijn proza, de intens beleefde cultuurkritische eruditie die in sterke formuleringen en vinnige dialogen is gegoten. Dit proza is pikant en verfrissend, erudiet maar nooit pedant. En andermaal is er het geslaagde pingpongspel tussen geest en zintuig, tussen vulgair en verheven, tussen ernst en humor. Johan De Haes – COBRA – 10/08/2009
  • Christiaan Weijts (1976) schrijft ‘verhalen in verhalen’ en put daarvoor uit de grote voorbeelden van de Europese cultuur. De titel Via Capello 23 slaat op het adres in Verona waar zich de tombe zou bevinden van Shakespeare’s Julia – waarom ook niet? Waarom zouden fictieve personages geen graftombe hebben, terwijl echte figuren op het internet leven in een web van fantasie, exhibitionisme en laster? Met Romeo en Julia heeft de roman minder te maken dan met Het temmen van de feeks, een ‘toneelstuk-in-een-toneelstuk’, waarmee Shakespeare een virtuoos spel van schijn en werkelijkheid creëerde. Zoals in deze komedie spel en werkelijkheid in relaties voortdurend door elkaar lopen, zo jongleert ook Weijts er op los; zijn personages wisselen die aan de lopende band van rol. Elsbeth Etty – NRC BOEKEN – 17/08/2008

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s