Lieve Blancquaert | BIRTHDAY

BD-Nairobi-0941Het werk van Lieve Blancquaert heeft niet alleen een esthetische waarde, maar is ook van maatschappelijk belang. Zij weet je te raken, zet je aan het nadenken, maakt je bewust en inspireert. Zelf formuleert ze het zo: ”Mijn strijd is na 25 jaar nog steeds dezelfde: de afstand tussen mijn camera en mijn brein zo klein mogelijk maken. Het doel dat je perfect in gedachten hebt, zo precies en getrouw mogelijk op papier zetten.” via Lieve Blancquaert | BIRTHDAY.

Met enkele oud-collega’s bezochten we de tentoonstelling BIRTHDAY in het ING-cultuurcentrum aan het Koningsplein 6 in Brussel. De fotografe over het idee voor dit project:

364.501 keer per dag wordt ergens op aarde een kind geboren

De manier waarop een kind ter wereld komt, is een spiegel van de maatschappij en de plek waar onze wieg staat, bepaalt onze toekomst. Dat fascineert mij en daarom ben ik de wereld rondgetrokken en heb ik aan moeders en vaders gevraagd waarom zij voor kinderen kiezen. Van Israël tot Siberië en van Sjanghai tot Rio de Janeiro. Ik heb geprobeerd mijn eigen vooroordelen aan de kant te schuiven en vooral te begrijpen. Mijn ervaringen en mijn verwondering wil ik met de lezer delen in woord en beeld.

En het moet gezegd, deze tentoonstelling biedt een zeer indringend beeld van wat ‘geboren worden’ in deze wereld inhoudt. De foto’s gidsen je doorheen Lieve Blancquaerts ervaringen en gevoelens terwijl ze zowel tedere als schrijnende en choquerende gebeurtenissen vastlegt met haar camera. Ook sommige muurquotes o.a. van dokter Marleen Temmerman, gynecologe, over de bevolkingsaangroei en de muurgrafiek over de verhouding geboortecijfer/sterftecijfer in verschillende delen van de wereld stemmen tot nadenken. Wat opviel: het bezoekerspubliek bestond bijna uitsluitend uit vrouwen. Of dit slechts met het tijdstip te maken had, durf ik niet beweren. Feit is dat hier door een sterke vrouw een bijzonder beklijvend beeld wordt opgehangen van sterke vrouwen die over de hele wereld doorheen het proces en de omstandigheden van ‘BEVALLEN’ gaan. Ook warm aanbevolen voor mannen.

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

