De contemplatieve kracht van wit | Koenraad De Wolf

DSC01027Onze chaotische tijd heeft een grote behoefte aan eigentijdse bakens die teruggrijpen naar oervormen. Een dergelijk houvast geeft de kapel van het nieuwe klooster van de Dominicanen (2010) dat tot stand kwam in de universiteitsstad Louvain-La-Neuve in Waals-Brabant. Een echte win-winsituatie schep je alleen wanneer voor de inrichting een kunstenaar onder de arm wordt genomen die door subtiele maar krachtige ingrepen een sfeer van rust, stilte en bezinning tot stand brengt. Daarvoor signeerde de in Parijs verblijvende Chapelle Fra Angelico Koreaanse dominicaan en kunstenaar Kim En Joong. Het nieuwe klooster van de paters Dominicanen in Louvain-La-Neuve werd genoemd naar Fra Angelico, de beroemde 15e-eeuwse schilder en dominicaan uit het Italiaanse Florence. Het bureau Agda van de Waalse architecten Benoît Gillon en Géry Despret ontwierp de kapel in de vorm van een monumentaal ei. Dat oeroude vruchtbaarheidssymbool verwijst in de christelijke iconografie naar Pasen: de verrijzenis van Christus. Deze deels open en gesloten eivorm in hout werd op een harmonieuze manier geïntegreerd in het kloostergebouw. Het eindresultaat is een pareltje van eigentijdse religieuze architectuur dat in België nauwelijks zijn gelijke kent. Door de verlichting van de kapel van binnenuit vormt de kapel ’s avonds en ’s nachts een opmerkelijk lichtbaken in Louvain-La-Neuve. ‘Wij willen door onze prediking, studie en pastoraat letterlijk en figuurlijk een baken zijn voor de universitaire images (4) gemeenschap,’ zegt prior Stéphane Braun. Wie het  gebouw binnengaat, betreedt een schitterende eigentijdse ruimte. Bij de inrichting ging Kim En Joong niet over één nacht ijs. Vooreerst ontwierp hij vier lyrisch-abstracte glasramen achter het altaar, met als overheersende kleur respectievelijk groen, rood, blauw en geel. Hoewel ze zijn opgebouwd uit flarden van felle kleuren en een sterke dynamiek uitstralen, overheerst een sfeer van rust en contemplatie. De kunstenaar verkrijgt dit effect door de gedoseerde en beheerste opbouw, de rijke gelaagdheid van het glas, de subtiele manier waarop hij de kleurencombinaties bespeelt en het overvloedige wit waarin – als een echo van de stilte – de openheid en de ontvankelijkheid voor het mysterie kan groeien. De bij  uitstek meditatieve glasramen ademen een spirituele gevoeligheid en geven vorm aan de innerlijke bewogenheid van de kunstenaar. ‘Niet de habijt en kap maken de monnik, maar de inhoud van zijn ziel en zijn innerlijk geloof,’ zegt Kim En Joong. ‘Ik wil het onzichtbare laten ervaren en de toeschouwer daaraan deelachtig maken. Ik weet niet of ik erin slaag een gezicht van God te laten doorschemeren, want ieder moet zelf proberen een betekenis aan de ramen te geven.’ Deze vier wegwijzers naar een hogere dimensie kunnen meervoudig worden geïnterpreteerd. Ze verwijzen zowel naar de vier evangelisten als naar de vier seizoenen. via ArtWay.eu.

Dominicains-L’ordre des prêcheurs en Belgique Sud: Couvent Fra Angelico 

Zie verder ook op de website van Koenraad De Wolf: Nieuwe lente voor religieuze kunst Opmars van hedendaagse kunst in Belgische liturgische ruimten (2000-2010)

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

1 thought on “De contemplatieve kracht van wit | Koenraad De Wolf”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s