De gevolgen van de aanslagen voor de Franse scholen

chairs-58475_640

De vraag die me sinds vorige week bleef bezighouden was: hoe zullen de Franse scholieren reageren, opgevangen worden, na de gebeurtenissen in Parijs? Als oud-lerares is het geenszins verbazend dat ik me dergelijke vraag stelde. Goed vertrouwd met multiculturele klassen, weet ik welke deining, zeg maar storm, dergelijke gebeurtenissen bij adolescenten teweeg kunnen brengen en hoe daardoor de gemoederen soms hoog kunnen oplaaien. Het onderstaande artikel van de hand van politiek correspondente Michaela Wiegel verscheen vandaag in de Frankfurter Allgemeine en schetst een beeld van de Franse situatie:

Frankreich wird sich nicht spalten lassen, schwört François Hollande. In die Klassenzimmer der Republik jedoch hat der Terrorismus wie eine Spaltbombe eingeschlagen. Lehrer A. aus dem Pariser Vorort Argenteuil zögert nicht, im Gespräch von einem „Zusammenstoß der Kulturen“ an seiner Schule zu sprechen. Seit den Anschlägen ständen sich Lehrer und das Gros der Schüler unversöhnlich gegenüber.

Frankrijk zal niet laten polariseren, beloofde François Hollande . In de klassen van de Republiek is het terrorisme echter ingeslagen als een splinterbom . Leraar A. van de Parijse voorstad Argenteuil aarzelt niet om te spreken van een “botsing der culturen” op zijn school. Sinds de aanslagen staan de leerkrachten en de meerderheid van de studenten onverzoenlijk tegenover elkaar. [bron: Nach Pariser Anschlägen herrscht Hass in Frankreichs Schulen – Frankfurter Allgemeine.]

Na de gebeurtenissen van gisteren in ons eigen land en de voorbije week in Frankrijk zullen ook veel leerkrachten met de vraag naar levensbeschouwelijke, ethische en filosofische debatten/discussies geconfronteerd worden in hun klassen. Voorzichtige aandacht voor wat leeft, kans om standpunten te verwoorden en wederwoord te beluisteren, grenzen bewaken. Het kan zeer verrijkend zijn. Ik hoop alleen dat deze discussies geen “botsing der culturen” voor gevolg zullen hebben maar tot dieper inzicht voeren in elkaars denk- en leefwereld en adolescenten helpen om in diversiteit van gedachtegoed met elkaar samen te leven.

Advertenties

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s