Kunsthal in Amsterdamse Citroëngarage: ‘Dit kan voorbeeld zijn voor Brussel’ | Brusselnieuws

foto: brusselnieuws.be
foto: brusselnieuws.be

Het Brussels gewest heeft vijf architectenbureau’s geselecteerd die een ontwerp mogen maken voor de Citroënsite aan het kanaal. De oude garage moet tegen 2017 een museum worden voor moderne kunst. Een van de vijf ontwerpteams komt uit Nederland. In Amsterdam is een oude citroëngarage vorig jaar omgebouwd tot kunsthal, de expertise van onze noorderburen kan hier nog van pas komen, zo meldt brusselnieuws.be.

Op de website van Citroën Yser lezen we over de geschiedenis van het buitengewone gebouw aan het Ijzerplein. Brussel was het eerste  filiaal buiten Frankrijk dat door André Citroën werd opgericht:

Het complex aan het IJzerplein, is een constructie die bestaat uit twee aangrenzende bouwvolumes die zich uitstrekken over een grondoppervlakte van 16.500 m² en die bijna een volledig bouwblok innemen.

De toonzaal geeft uit op het IJzerplein en het garagegedeelte met onderhoudswerkplaatsen, magazijnen voor opslag van onderdelen, pompstation en kantoren wordt begrensd door de Akenkaai, de Willebroekkaai en de Ruimingskaai. Men kan zich moeilijk een meer centrale, in het oog springende plaats voorstellen voor de vestiging van een dergelijk bedrijf.

Vanuit stilistisch oogpunt past het gebouw volkomen in de functionalistische logica van de industriële architectuur uit het interbellum. IJzer en glas zijn de enige bouwmaterialen. Decoratie is totaal afwezig. De schaal en het rigoureuze concept bezorgen een grote expressiviteit aan dit gebouw, dat meer dan eens werd afgebeeld in het publicitair materiaal van Citroën.

De toonzaal van 17 op 76 meter was oorspronkelijk 25 meter hoog en werd geconcipieerd als een monumentale vitrine in de vorm van een soort arena, uitgevend op de hoek van het IJzerplein en de Willebroekkaai. De afwerking met glasroosters accentueerde (vóór de verbouwing) de aërodynamische vorm van het bouwvolume. De coconvorm of komeetvorm van de showroom is als het ware de monumentale uitdrukking van de avant-gardistische technieken die Citroën als vrijwel eerste autoconstructeur (meer bepaald vanaf 1934) toepaste, zoals in de beroemde “traction-avant”, in modellen waarvan de motor achter de versnellingsbak lag, aërodynamisch, zelfdragend koetswerk in staal, enz.

Belangrijk is de verbinding tussen de toonzaal, het architectonisch pronkstuk, en het reusachtige achtergelegen technisch gedeelte (goed voor 90 procent van de oppervlakte) via een soort centrale, hangende stalen ” straat ” van 12 meter breed. Dit gedeelte, het eigenlijke rechthoekige garagegebouw van 102 op 130 meter, beschikt over drie ingangen, één per straat waarop de achterbouw uitgeeft. De interne structuur van deze langs drie zijden beglaasde hal bestaat uit geklinknagelde metalen spanten met vakwerkpatroon, die worden gedragen door samengestelde, stalen pijlers.

Zowel door de grote beglaasde kappen als door de zijwanden in glasdallen, gevat in een karakteristiek patroon van vierkante vensterroeden, wordt een maximale zenithale en laterale lichtinval gewaarborgd 

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

1 thought on “Kunsthal in Amsterdamse Citroëngarage: ‘Dit kan voorbeeld zijn voor Brussel’ | Brusselnieuws”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s