MC Soffia: 12-jarige Braziliaanse rapster op de opening van de 28ste Olympiade

Over racisme en genderongelijkheid

MC Soffia is de Braziliaanse ‘voice of hip hop’ straks op de Openingsceremonie van de Olympische Zomerspelen 2016. Op haar twaalfde kondigde MC Soffia zich met ongelooflijke stijl en aplomb aan met muziekvideo’s, waaronder de track Menina Pretinha of ‘Little Black Girl’, die racisme en genderongelijkheid aanklagen. MC Soffia is van São Paulo en ze houdt van rap omdat ze zich daarin kan uitdrukken, kan vertellen wat ze voelt maar ze houdt ook van andere muziekstijlen. In een interview vertelt ze hoe ze zich bewust werd van racisme in de kleuterschool toen klasgenootjes haar vertelden dat ze zwart was omdat ze in een verfpot was gevallen. ‘Ik werd door iedereen geplaagd’ zegt ze, dus vertelde ik op een dag mijn mama ‘Ik wil blank zijn’. Verontwaardigd nam haar moeder haar toen mee naar hiphopconcerten zodat ze kon kennismaken met haar ‘roots’, en een sterk gevoel van vertrouwen kreeg in haar herkomst. Die trots werpt nu zijn vruchten af in haar teksten. Ze hoopt dat haar optreden ook licht zal werpen op de wet van 2003 die bepaalt dat de Afrikaanse cultuur in het schoolcurriculum moet opgenomen worden.

‘Als in Brazilië over zwarten wordt gesproken, gaat het er altijd over dat ze slaven zijn terwijl vergeten wordt hoeveel we bijgedragen hebben tot het Brazilië van vandaag.’ ‘De wet is ouder dan ikzelf maar de scholen passen ze nog steeds niet toe,’ zegt ze. ‘Racisme zou een einde kennen als de scholen de wet zouden toepassen; kinderen zouden dan opgroeien met een ander beeld van zwarte mensen.’

Hiphop is bij het grote publiek vooral bekend als muziekstroming, maar voor de leden van de subcultuur gaat hiphop meestal verder dan alleen muziek maken. De samenleving een spiegel voorhouden kan een van de aspecten zijn die hiphoppers naar buiten willen brengen. Verschillende teksten van hiphopnummers zijn daarom een aanklacht tegen de samenleving in het algemeen, of de levenssituatie van de rapper in het bijzonder.

Het was mede daardoor dat hiphop een stem kon geven aan een bepaald gedeelte van de Amerikaanse onderklasse, van oudsher vooral de Afro-Amerikaanse gemeenschap die leefde in de getto’s van de Amerikaanse steden, maar later ook aan andere etnische bevolkingsgroepen, en niet langer alleen in de Verenigde Staten. Hiphop werd zo onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de getto’s, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hiphopcultuur in brede zin.

Breakdance en graffiti zijn twee ondersteunende kunstvormen. De eerste is een vorm van dans, de tweede is het maken van visuele kunstwerken met behulp van spuitbussen. Graffiti wordt vaak op muren in de openbare ruimte gespoten, waardoor het ook als overlast beschouwd wordt. bron: wikipedia