Pruimelaar

Nostalgie in driekwartsmaat

Reine Victoria – foto: frie peeters

Hij droeg vorig jaar geen vruchten, de 30-jarige pruimelaar in de boomgaard. Dus gaf ik hem in de herfst op een vorstvrije dag een flinke snoeibeurt, oud en ziek hout weg uit zijn kruin en wilde scheuten bij de stam eveneens. De zachte lente spaarde zijn bloesems en kijk, vandaag beloont hij ons opnieuw met een overvloedige opbrengst. Het gaat om een oude pruimensoort Reine Victoria, afkomstig uit Alderton in Sussex, Engeland en in 1844 in de handel gebracht. In zijn buurt stond een welig uitgegroeide Reine Claude maar die ging tegen de grond na een felle storm; een schimmelziekte had huis gehouden in zijn wortelgestel. De Reine Victoria is altijd al mijn lieveling geweest, aangenaam van smaak en lekker in fruitsalades, op fruittaartjes, als pruimencompote en in dessertjes met crème anglaise. In mijn grootmoeders diepe kom uit de jaren 1925, staan ze te blinken en ik denk terug aan  de tijd toen we – mijn moeder (1926-1977) en mijn grootmoeder (1902-1979) – in de zomerse nadagen van augustus de pruimen ontpitten, weckglazen spoelden, de weckketel in de gaten hielden, confituur roerden en dat alles volgens de jaarlijkse vaste rituelen van moeder op dochter op kleindochter.

Vandaag hoorde ik op radio 1 in De zomer van 2016 – Lies Steppe en liedjes over dromen  de pruimelaarpoëzie van Buurman, de Belgische rockgroep uit Limburg, die in dit lied hun melancholie wegzingen in trage walsmaat:

Hier op dit heilig stuk grond
waar een pruimelaar stond
mis ik u zo

Hier waar de tovenaar sprak
en verbeelding regeerde
over wat er ontbrak

Kom geef mij uw hand
vraag mij ten dans nu het nog kan
Kom geef mij uw hand
en wals deze laatste wals met mij

en nu, nu de tovenaar zwijgt
en er niets overblijft
dan melancholie

Kom geef mij uw hand
vraag mij ten dans nu het nog kan
Kom geef mij uw hand
en wals deze laatste wals met mij

Kom geef mij uw hand
vraag mij ten dans nu het nog kan
Kom geef mij uw hand
en wals deze laaste wals met mij

En hier op dit heilig stuk grond
waar een pruimelaar stond

Zo mooi, zo van-de-dag, deze Pruimelaar van Buurman !

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

3 thoughts on “Pruimelaar”

  1. Wat verlekkerrrrrend!! Je bent geweldig!🙂 Zo intens doorleefd! Je tekst, de foto: wonderful, echt, laat me maar superlatiefsgewijs spreken he. Vol bewondering voor je pruimen(bomen)kennis ook. En meelevend met je familiegeschiedenis, ook mijn moedertje maakte pruimenconfituur, samen met mijn vader, de heerlijkste confituur! Buurman tenslotte, mooimooi. (Geert Verdickt, studeerde ook hij niet Germaanse in Leuven?)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

