Edgard Tytgat 1879-1957 in Museum M – Leuven

Herinnering aan een geliefd venster

 

Zaal H in Museum M

Zestig jaar na zijn dood is er in Museum M in Leuven een expo over Edgard Tytgat, schilder, schrijver en graveur maar vooral verhalenverteller. Hij putte inspiratie voor zijn werk uit het eigen leven, maar ook uit volksverhalen, mythologie en kunstgeschiedenis, en vertaalde ze naar ontwapenende beelden vol fantasie en humor, maar met een bitterzoete ondertoon. Mede-curator Peter Carpreau vertelde het verhaal achter zes opmerkelijke werken in Culture Club en op de Canvassite

M brengt de rasverteller- en schilder Tytgat opnieuw tot leven met meer dan 70 werken uit museale en privé-collecties. Vorige zomer presenteerde “OER 2017” in Gent Edgard Tytgat zoals op zijn “ Kermismolen en poppen “: een carrousel met houten paard en kussens waarop de bezoeker kon gaan zitten terwijl hij meedraaiende de werken bestudeerde. De carrousel had voor Tytgat een belangrijke biografische betekenis. Hij duikt in tal van zijn werken op. In deze expo wordt ook duidelijk waarom de kermismolen zo’n traumatische betekenis voor de schilder had.

Edgard Tytgat bleef in de schaduw van de groten van zijn tijd maar op deze tentoonstelling wordt duidelijk waarom en hoe hij toch zijn persoonlijke plek vond tussen deze groten. Er is zelfs een parallel te trekken tussen de narratieve stijl van Tytgat en de cinematografische stijl van de Zweedse regisseur Roy Andersson volgens cineast en co-curator Gust Van den Berghe. Door het werk van Andersson te confronteren met Tytgat versterken beide werelden elkaar, stelt hij. Of dit zo is, kan de bezoeker in één van de expozalen meteen ook nagaan. Een andere film, een reportage van de toenmalige RTB, de huidige RTBF, is Maria, mon amour, een filmisch portret van  Tytgat door de ogen van zijn vrouw Maria.

Ik bracht ruim twee uur door op deze expo en leerde Edgard Tytgat vanuit een heel andere invalshoek kennen. Wars van alle -ismen ging hij zijn eigen weg: aanvankelijk fantasierijk, in contact met zijn tijd vanuit zijn hortus conclusus, en vanuit het vijfjarig verblijf in Engeland gedurende WO II, later twijfelend aan zijn werk vanuit de wat sombere nostalgie van het einde van zijn leven.

Auteur: Blauwkruikje

Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: