Paukenist Luk Artois en het Leuvens Alumni Orkest o.l.v Hans Casteleyn concerteren in ‘1001 verhalen’

Een symfonieorkest is als een roofdier: als je het gaat porren , weet je nooit precies hoe het reageert – Riccardo Chailly

Dit weekend brengt het Leuvens Alumni Orkest in de Aula Pieter De Somer werk van Maurice RAVEL (1885-1937) Ma mère l’Oye, balletsuite – Michel DAUGHERTY (°1954) Raise the Roof, concerto voor pauken en orkest met solist Luk Artois, pauken – Nikolaj RIMSKI-KORSAKOV (1844-1908), Sheherazade, symfonische suite.

Ravel schreef zijn Sprookjes van Moeder de Gans voor de kinderen van een bevriend koppel. Hij las deze sprookjes vaak voor aan deze kinderen. In 1911 maakte hij er een orkestversie van en later een ballet. Het is de balletversie die we te horen krijgen. Ze bestaat uit een prelude en zes sprookjestaferelen. De delen lopen zonder onderbreking in elkaar over.

Paukenist Luk Artois maakt zich klaar voor ‘Raise the Roof’

Daugherty schreef zijn concerto voor pauken en orkest in 2003, in opdracht van het Detroit Symfony Orchestra. Raise the Roof, uit zijn dak gaan of de pannen van het dak spelen is hier wel een beetje letterlijk te nemen want de componist haalt de pauken voor één keer naar de voorgrond: ze zijn de basis waarop hij een grote akoestische constructie optrekt. De paukenist speelt soms lange expressieve melodieën en maakt gebruik van een heel scala aan uitvoeringstechnieken. Raise the Roof werd nog nooit eerder in België uitgevoerd. Het Leuvens Alumni Orkest en Luk Artois brengen dus de Belgische première van dit stuk.

Na de pause worden we vergast op Nikolaj Rimsky-Korsakov en diens Sheherazade. De componist schreef deze symfonische suite in de winter van 1887-1888 geïnspireerd door de de oosterse verhalenbundel Duizend-en-één-nacht, een raamvertelling waarin verschillende verhalen passen zoals ze door de schrandere vrouw van sultan Shartar, Sheherazade, verteld worden. Het eerste deel waarin duidelijk wordt hoe vertrouwd Rimsky -Korsakov met de wereldzeeën was als lid van de Russische marine is het vooral het bekende derde deel waarin de soloviool van Roosmarij Clerxc ons binnenvoert in de gestalte van Sheherazade, wulps, sensueel, flemend en hypnotiserend gedurende het romantische liefdesverhaal van een prins en een prinses. Roosmarij Clercx (viool) en Jozefien Vanherpe (cello) werden met hun Dubbelconcert, Johannes Brahms trouwens ook winnaars van Speel het hard 2019.

Meer info: Luk Artois en het LAO

Met dank aan de samenstellers van het programmaboekje

Auteur: Blauwkruikje

Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: