Life – Anton Corbijn****

Anton Corbijn volgt in deze prent hoe Life-fotograaf Dennis Stock de jonge James Dean ontmoette en hoe hij met zijn wereldberoemde foto’s bijdroeg aan de mythe. De ambitieuze Stock maakte in 1955 tijdens een van de talrijke party’s bij Nicholas Ray in Hollywood kennis met de onbekende James Dean. De jonge acteur had net de opnamen voor East of Eden afgerond. Stock zag in hem een uitzonderlijk talent en hij hoopte zijn carrière een boost te geven met een reeks fotoportretten voor Life Magazine. Nieuwkomer Dean, die door Jack Warner onder druk werd gezet om mee de hort op te gaan voor de promotie van Elia Kazans film, dook onder op het platteland. Stock ging met de cameraschuwe filmster mee naar de ranch in Indiana waar hij geboren en getogen was. Terug in New York maakte Stock het wereldberoemde kiekje dat de legende voor de eeuwigheid levend lijkt te houden. Anton Corbijn is minder geïnteresseerd in de biografie van het idool dan in de totstandkoming van een mythe en in de rol die Life Magazine-fotograaf Stock speelde in de creatie van het icoon James Dean. De ontmoeting tussen deze twee jonge mannen mondde uit in een reeks wereldberoemde foto’s van een cult-ster tot die op zijn 24e. James Dean haunted Times Square werd een van de meest gereproduceerde foto’s van de twintigste eeuw.(Bozar – Cinema)

Corbijn op TV BRUSSEL: De film heet ‘Life’, maar de dood is altijd aanwezig.  Het is vandaag immers precies zestig jaar geleden dat de 24-jarige Dean, dol op auto’s en racen, omkwam in zijn Porsche 550.

Meesterfotograaf Anton Corbijn (ook aanwezig in Bozar ‘Faces then, faces now’ voorbije lente, BK)  vierde dit jaar zijn zestigste verjaardag. Voor die gelegenheid organiseerden het Gemeente- en fotomuseum in Den Haag zelfs een dubbelexpo. Een selectie van meer dan 300 foto’s uit het oeuvre van de fotograaf, die kind aan huis is bij sterren zoals Bono en George Clooney. Bezeten door muziek kreeg hij de grootste artiesten voor zijn lens, maar naast fotograaf is Corbijn ook een uitstekend filmregisseur. Zo maakte hij ook een aantal ijzersterke films. ‘Depeche Mode: Live in Berlin’ is één van die noemenswaardige prenten. (canvas.be)

Als gelukkige Knack-abonnee en fotografieliefhebber kon ik andermaal met Knack Club – filmtickets naar UGC De Brouckère (Brussel) om van deze film te genieten. Mijn doka-ervaringen en herinneringen aan mijn analoge zwart-wit hobbyfotografie werden weer springlevend bij het zien van de rode dokalamp (beginshot) en Dennis Stock (Robert Pattinson), en bij uitbreiding Anton Corbijn, bezig. Analoge fotografie in ‘the fifties’ en de exploratie van haar mythische kracht. Pure nostalgie!

Auteur: Blauwkruikje

Master of Germanic Philology - KULeuven - Belgium - Nature, fiction, theater, poetry, philosophy and art lover. Photo: Ostend (B) - Japanese Deep Sea Garden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s